Frisança (1907)
Versió per a piano de la sardana del mateix nom. Durant la primavera de 1908 Garreta la va enviar, juntament amb altres sardanes, a pianistes com Joaquim Malats o Alexandre Ribó, per promoure-les i buscar-hi sortida en el repertori de concert. Les cartes d’aquests pianistes a Garreta mostren com Frisança és la sardana per a piano més destacada pels corresponsals. Anys més tard, el pianista polonès Mieczyslaw Horszowski va interpretar-la, juntament amb altres sardanes per a piano de Garreta, en la vetllada musical organitzada per Pau Casals a la seva residència de Sant Salvador a finals d’agost de 1912, quan Garreta i el violoncel·lista es van conèixer personalment. Pau Casals també apreciava especialment aquesta sardana i la tocava al piano sovint, tot i que mai en públic. Hi ha indicis que Garreta podria haver-ne fet una versió per a piano a quatre mans el 1919.
FITXA TÈCNICA
Estructura formal: curts (35 compassos); llargs (70 compassos).
Tonalitat: sol menor.
Instrumentació: (Pno).
PARTITURES
EDICIÓ IMPRESA 01 (AMSFG – Fons Josep Gravalosa i Geronès)
EDICIÓ IMPRESA 02 (AMSFG – Fons Enric Figueras)
ALTRES FONTS MUSICALS
ESBOSSOS
ARXIUS SONORS
Per a saber-ne més
DOCUMENTACIÓ
Concerts:
Enregistraments:
Edicions impreses: Foment de la Sardana (1907), Revista Gerió (1925).
REFERÈNCIES
Arxius: ACB (Fons Sants Sagrera), AMG (Fons Josep Grahit), ANC (Fons Orquestra Pau Casals, Fons Pau Casals), AMSFG (Fons Josep Gravalosa i Geronès, Fons Enric Figueras), BNC (Fons Josep Font i Palmarola).
Documents: doc. núm. 5.
Premsa: GRO (15-VII, 1-VIII-1925), LAM (26-VII-1919:3), LCH (20-XI-1907:2).
Juli Garreta (1875 – 1925) Catàleg de l’obra musical
Joan Gay i Puigbert, Joaquim Rabaseda i Matas, Marisa Ruiz i Magaldi – 2014