Impressions Simfòniques (Abans de l’abril de 1914)
Aquesta obra suposava un gran enigma dintre el global de la producció de Juli Garreta. En realitat, no es té cap notícia que hi faci referència, ni en vida de l’autor ni tampoc posteriorment. En canvi, les seves grans dimensions i la instrumentació tan ambiciosa difícilment permeten que passi desapercebuda, com ha succeït paradoxalment al llarg de dècades. Malgrat dur el mateix títol que l’obra anterior, és completament diferent, i no hi manté cap relació. Els materials conservats corresponen a la partitura de direcció i a les particel·les d’orquestra. Mostren signes evidents d’haver-se presentat a un concurs: a la portada s’hi pot llegir, a més del títol, «LEMA: Petit Poema / Pel Mtre…» i l’espai on hi hauria d’haver el nom va ser raspat fins a fer-lo il·legible. Curiosament, totes les indicacions de la plantilla instrumental i dels tempi i dinàmiques estaven escrites originalment en castellà, i van ser raspades i corregides posteriorment per catalanitzar-les. La inclusió del figle en la secció de vent metall convida a pensar en una data de composició força primerenca. En qualsevol cas, hem detectat que entre les obres presentades i no premiades a la sisena Festa de la Música Catalana, l’abril de 1914, figura amb el número 24 «Impressions Simfònques per a gran orquestra» amb el lema «Petit Poema», de manera que finalment podem considerar que l’obra és anterior a aquesta data. Amb tot, les indicacions escrites inicialment en castellà poden indicar que la seva primera destinació fos una altra. També cal recordar que Garreta va presentar Scherzo a la mateixa convocatòria, fet que reforça la possibilitat que enlloc d’escriure les dues obres de cop, recuperés aquesta un temps després d’haver-la escrit. De fet, des de 1912 es recullen diverses notícies de què Garreta, després de l’èxit de la seva primera producció simfònica, estava preparant el que la premsa anomenava «un nou poema».
FITXA TÈCNICA
Estructura formal: I. «Poc a poc» (135 compassos); II. «Mogut i ben ritmat» (359 compassos); III. «Poc a poc» ( 818 compassos).
Tonalitat: I. sol menor; II. fa major / sol major; III. sol major.
Instrumentació: (Ftí, 2 Fl, 2 Ob, Ca, 2 ClA, Clb, 2 Fg) – (2 Tp, CtíA, 2 Ctí, 2 Trb, Fle, Tb) – (Ti, Bat) – (Vl1, Vl2, Va, Vc, Cb).
PARTITURES
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
PARTICEL·LES DELS INSTRUMENTS DE VENT I DE PERCUSSIÓ
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
PARTICEL·LES DE LA CORDA
VIOLÍ 1
MANUSCRIT 01 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
VIOLÍ 2
MANUSCRIT 01 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
VIOLA
MANUSCRIT 01 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
VIOLONCEL
MANUSCRIT 01 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
CONTRABAIX
MANUSCRIT 01 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
MANUSCRIT 02 (CEDOC – Fons Juli Garreta)
ALTRES FONTS MUSICALS
ESBOSSOS
ARXIUS SONORS
PER A SABER-NE MÉS
DOCUMENTACIÓ
Concerts:
Enregistraments:
Edicions impreses:
REFERÈNCIES
Arxius: CEDOC (Fons Juli Garreta).
Documents: doc. núm. 4.
Premsa: DDG (23-IV-1914:6), SCH (VII-1912:8, V-1914:6), TOR (25-IV-1914:1).
Juli Garreta (1875 – 1925) Catàleg de l’obra musical
Joan Gay i Puigbert, Joaquim Rabaseda i Matas, Marisa Ruiz i Magaldi – 2014